Shangri-la & tiger leaping gorge

19 mei 2015 - Xian Shi, China

Dinsdagnacht kwamen we na een reis van 30 uur om 12 uur in de nacht aan in ons hostel (kersangs relay station) in shangri-la een Tibetaans stadje (wat nog wel in de provincie Yúnnán ligt en dus niet in Tibetan autonomous region (TAR), naar Tibet reizen is als buitenlander moeilijk vanwege strikte regels door de politieke wrijvingen afgelopen jaren). In de bus hadden we (met onze Chinese telefoon) al even contact gehad met de eigenaar van het hostel dat we laat aankwamen dus hij stond ons al op te wachten. Het hostel zat in een prachtig houten huis met binnenplaats gebouwd in Tibetaanse stijl met overal vrolijk gekleurde vlaggetjes. Gezien de hoogte (3200m) hadden wij allebei last van hoofdpijn en zijn snel gaan slapen. De volgende ochtend besloten we een typisch Tibetaans ontbijt te nemen met yak thee. Ik heb het geprobeerd maar ik kreeg het helaas echt niet weg. De thee smaakt naar zoute lang houdbare melk met een aparte bijsmaak. Tijdens ons ontbijt raakte we aan de praat met een Nederlandse backpacker Sam en we besloten gezamenlijk shangri-la te verkennen. Eerst hebben we de prachtige tempel bezocht waarbij ik na 3 trap treden al helemaal bekaf was (Schijnt te komen doordat je moet wennen aan de hoogte). En daarna wilden wij een klooster gaan bezoeken alleen was de entree te hoog voor ons. Hierna wilde we gaan lunchen, helaas voelde Tamara zich niet goed en is zij terug gegaan maar onze kamer. Ik ben samen met Sam wat wezen eten niet ver van het hostel vandaan en daarna ben ik even bij tam gaan kijken en heb ik met Sam nog even een biertje gedronken op het gezamenlijke balkon. Tamara voelde zich in de avond weer iets beter dus gingen we een taxi regelen voor de volgende dag naar Qiáotóu (waar de hike begint). Sam was van plan een dag later de tiger leaping gorge te lopen maar vond het wel gezellig om samen te gaan dus besloot aan te sluiten. Op het plein waar de taxi's staan werd door heel veel Tibetanen gedanst dus we besloten mee te doen. We konden er vrij weinig van, maar dat vonden de locals hilarisch en ze probeerde ons de danspasjes zo goed mogelijk voor te doen. (In China is het heel normaal om in te avond of ochtend groepen mensen op straat te zien dansen. Iedereen doet mee, jong en oud)
We hebben uiteindelijk niet een taxi kunnen regelen maar we hebben wel een leuke avond gehad.
De volgende dag hadden we om half 8 afgesproken om gezamenlijke naar het busstation te lopen en daar een bus te pakken richting Qiáotóu om de tiger leaping gorge te lopen een van de diepste kloven ter wereld (3900m vanaf het water tot aan de berg top. Om 11:00 uur kwamen we daar aan en kon onze hike beginnen. Het begin van de wandeling begon rustig maar al snel moesten we stijl de berg op. Onderweg kwamen we een Australiër tegen en Sam en hij besloten samen te lopen omdat zij sneller liepen. Zo konden wij op ons gemak de stijle berg op klimmen en dat hadden we nodig! Het pad ging namelijk bijna recht omhoog en we waren snel buiten adem vanwege de hoogte. Na de eerste klim konden we een klein stukje uit uitrusten op een wat minder stijl pad om vervolgen weer stijl omhoog te gaan. Ze noemen dat pad the 28 turns omdat het zigzaggend omhoog gaat. Tamara heeft een stukje een paard genomen dus die was al boven op de berg toen ik een half uur later hijgend en puffend aankwam.. Na 7 uur kwamen we aan bij ons guest house "tea horse" met een prachtig uitzicht over de bergen en heerlijk eten. We hebben die avond gegeten met drie Fransen en Sam. Het was erg gezellig maar rond een uurtje of 9 wilde ik toch wel richting bed ;).
De volgende dag hadden tam en ik de wekker gezet om 06:00 uur want we wilde de zonsopkomst zien. Daarna zijn lekker gaan ontbijten. Ze hadden een westers ontbijt menu (Yeah, ik hou van lokaal eten maar noodles en gebakken rijst in de ochtend kan ik niet aan wennen) we namen scrambled eggs & banana pancakes en nog een kop koffie die ik beter niet had kunnen nemen want het smaakte naar koffie van een Senseo pad die al  3 x gebruikt was. Daarna zijn we verder gaan lopen. Het tweede deel was vooral recht dus konden we vooral genieten van de prachtige uitzichten! We kwamen watervallen tegen en rotsformaties. Ik baal dat het internet overal zo slecht is dat ik van al dit moois momenteel geen foto's kan posten. Na ongeveer 4 uur kwamen we aan bij het eindpunt van de gorge. We wilde van daaruit nog verder lopen naar het bamboe bos maar door vallende rotsen was de weg ernaartoe geblokkeerd :( dus hebben we maar een taxi gepakt naar ons hostel in sangri-la.
Die avond voelde tam zich niet goed dus die besloot lekker te douchen en naar bed te gaan. Helaas was er door de droogte geen water meer in shangri-la dus niets werkte. We kregen wel een emmertje water om zo de wc te kunnen "doorspoelen" maar dat werkte niet echt fantastisch. Ik ging ondertussen even de tickets van lijiang naar chengdu boeken en daarna wat eten met Tim een andere Nederlander die ook verbleef in hetzelfde hostel. We besloten te straat barbecuen en een biertje te drinken en daarna gingen we nog even een barretje in omdat we daar te mooie Tibetaans gezang vandaan hoorde komen. Het was erg gezellig en kregen zelfs een biertje aangeboden van een aardige meneer die we uiteindelijk zelf moesten afrekenen. Die aardige meneer was toen al nergens meer te bekennen :').
De volgende dag hebben tam en ik een beetje uitgeslapen daarna zijn we met de bus naar lijiang gereden en van daaruit hebben we het vliegtuig genomen naar chengdu.

1. Clara:
    19 mei 2015
    Alweer een prachtig reisverhaal Annemiek!
    Ik denk dat de treinreis op zich al een belevenis is en dan nog eens wat jullie allemaal op de plek van bestemming gedaan en gezien hebben. Echt helemaal geweldig.
  2. Maaike:
    19 mei 2015
    Wow Annemiek en Tamara wat een belevenissen allemaal. Erg leuk om te lezen weer!!
  3. Petra:
    Ik zeg Pffffffffffff.
  4. Dadioo:
    19 mei 2015
    Wat een awesome avontuur weer zeg; word steeds nieuwsgieriger naar de foto's!!!
  5. Oma:
    20 mei 2015
    Wat geweldig allemaal, Annemiek. Ik kijk ernaar uit, alles van je horen en de foto's te zien. Groetjes, oma.