Chengdu, panda's & leshan

21 mei 2015

Na anderhalf uur vliegen kwamen we rond 9 uur aan in Chéngdū. Nadat we onze bagage van de band hadden gepakt namen we een bus naar het centrum en van daaruit een taxi naar ons hostel (geld besparen). Het hostel   (Free guys hostel) zat in een flat en was enorm groot en erg gezellig! Er was een Xbox :) waar tam en ik even lekker op hebben gegamed en een gezellige gemeenschappelijke ruimte met vriendelijk personeel! We hadden een gedeelde badkamer maar konden gelukkig wel kiezen tussen een westers toilet en een hurktoilet. De volgende ochtend ging onze wekker om 6 uur omdat we panda's wilde zien en in de ochtend zijn ze het actiefst hadden we ons laten vertellen  dus stonden we netjes om kwart over 7 voor de poorten van de panda breeding base (7:30 ging het open). Het leek een eeuwigheid te duren maar eindelijk was het tijd en mochten we naar binnen! Eerst keken we bij de grote panda's ze zaten behendig van hun bamboe te eten. Onderuitgezakt op hun kont met een berg bamboe om zich heen pakte ze als een ware connaisseur de lekkerste bamboe scheuten er tussen uit. Vervolgens haalde ze behendig met hun tanden de buitenste blaadjes er vanaf want alleen de sappige binnenkant willen ze uiteraard eten. Terwijl ze dit deden waren ze met hun andere poot alweer opzoek naar de volgende sappige scheut en zo ging dat achter elkaar door! Een heerlijk tafereel om naar te kijken met dat knapperige geluid en het lieve uiterlijk. Wat een prachtige beesten Tamara en ik waren gelijk verkocht. Hierna gingen we naar de iets jongere panda's deze waren uit gegeten en waren met elkaar aan het stoeien en knuffelen! Ongelofelijk schattig om naar te kijken. Ze zijn heerlijk onhandig en hangen onderste boven in een boom, klimmen boven op elkaar en maken lieve geluiden! Ook echt heel leuk om naar te kijken. Maar we saved the best for last want hierna gingen we naar de panda jongen. En ooooooohhhhhhhh wat waren die leuk en lief en zooo zacht zagen ze eruit! Nog onhandiger dan hun iets oudere neefjes en nichtjes klommen ze in bomen rolden ze door het gras, rennend en struikelend over hun eigen poten wat heerlijk om naar te kijken! Ook hebben we lieve kleine rode panda's gezien die liepen los en waren ook erg leuk om te zien!!:) Ik kan nog wel uren door schrijven over deze verschrikkelijke lieve, leuke, schattige beesten maar ik zal het jullie besparen ;). Het was inmiddels begin van de middag en het park was ondertussen bomvol met Chinese toeristen dus besloten wij weg te gaan en een bus te pakken naar leshan om de grootste Boeddha ter wereld te bekijken!:) het was echt een prachtig uit steen gehakt kunstwerk en immens groot! Heel gaaf om te zien. We hebben in de omgeving nog wat gewandeld en kwamen nog een leuk vissersdorpje tegen waar we zo graag verse rivier kreeft wilde eten maar we moesten helaas de bus terug naar het station pakken om de laatste bus terug naar chéngdū te halen. Onderweg hebben we nog wel wat koude noodles to go gescoord en rond 10 uur half 11 waren we weer in ons hostel waar we nog wat hebben gedronken in de gemeenschappelijke ruimte. De volgende ochtend hebben we lekker uitgeslapen en zijn we daarna nog even chéngdū in gegaan en rond 5 uur hebben we de trein gepakt naar Xī'ān!